Vad jag vet om outsourcing av kundtjänst

Vi tar väl ytterligare ett frågebatteri då. Många frågor har kommit in om mitt yrke sedan sist och jag tänker inte lämna några funderingar obesvarade. Lite bakgrund: Jag arbetar på ett företag som erbjuder outsourcing av kundtjänst, och nu har nyfikenheten bland er läsare blivit enorm. Jag har redan kört två inlägg med frågor och svar och nu kommer alltså ett tredje.

Håll till godo!

Vad är roligast med att arbeta med outsourcing av kundtjänster?

Ja, mycket bra fråga. Just i mitt fall måste jag säga att själva arbetssituationen jag är i är mycket trivsam. Jag gillar mina arbetskamrater, min chef och företaget jag arbetar för. Detta har förstås inte så mycket med outsourcad kundtjänst att göra men jag vill ändå betona det. Så om jag kollar på själva momentet – alltså outsourcing av kundtjänst – finns det flera aspekter som jag vill belysa.

För det första så är det ett arbete som gör att jag får ha kontakt med olika människor och företag. Detta uppskattar jag eftersom jag gärna har kundkontakt i mitt arbete. Det är också fint att se att våra tjänster verkligen hjälper företag i behov av outsourcad kundtjänst. Jag får verkligen se svart på vitt att vi, och således jag, gör skillnad i arbetet. Detta är mycket viktigt för mig i allt jag tar mig för i yrkeslivet.

För det andra är outsourcing av kundtjänst något som kräver fingertoppskänsla. Det vill säga: Man kan inte, i min roll, bara slänga in ett team att ta hand om kundservice för ett visst företag. Som samordnare måste jag se till att teamet blir upplärda på rätt sätt, att de har rätt kompetens på området och att kunden är nöjd. Denna förberedande aspekt uppskattar jag också mycket.

Hur länge blir du kvar?

Väldigt svårt att säga, tycker jag. Jag trivs väldigt bra och det har jag också gjort i fyra år nu. Jag känner mig inte särskilt trött på jobbet just nu men det kan förstås gå upp och ner, som inom alla branscher och alla jobb. Vi får helt enkelt se hur länge jag kör på. Jag ser i alla fall inget slut inom det närmaste året, för att säga något konkret.

Vad kostar outsourcing av kundtjänst? Frågar i egenskap av företagare!

Det varierar och beror väldigt mycket på vilket upplägg och vilken lösning man väljer. Däremot är det ganska enkelt att svara på vid ett kortare möte. Lämna gärna era uppgifter i kommentarsfältet så ser jag till att jag eller någon annan kontaktar er. Vi lämnar dessutom gratis offert på all outsourcing av kundtjänst när man bokar in ett lika kostnadsfritt möte!

Vi hörs!